Social crowdfunding als sponsormidddel

Wie kent Carl Zeiss Jena nog? Een onbeduidende club uit (het voormalige) Oost-Duitsland die in het seizoen 1969-1970 in de kwartfinale van de UEFA-Cup vlak voor de Europese hemelbestorming Ajax het vuur na aan de schenen legde. De Amsterdammers verloren de heenwedstrijd met 3-1, maar wisten het tijdens de return in het Olympisch stadion het met een 5-1-zege recht te trekken. Carl Zeiss Jena bivakkeert inmiddels in de onderste regionen van de Regionalliga NordOst (vierde divisie van Duitsland) met als tegenstanders o.a. FC Magdeburg en het tweede elftal van Hertha BSC. De club trekt in Duitsland echter weer (even) de aandacht, omdat het met een bijzondere sponsorinitiatief komt: social crowdfunding.

Het sponsorinitiatief is in samenwerking met Büromarkt Böttcher AG opgezet en maakt daarvoor gebruik van social media in de vorm van Facebook en Google+. Indien iemand fan wordt van één van de beide platforms, dan zorgt Büromarkt Böttcher ervoor dat per klik/like 10 euro in de clubkas van Carl Zeiss Jena verschijnt. Een vrij unieke actie, omdat in plaats van de club of sponsor nu de fans de hoogte van de sponsorbijdrage (kunnen) bepalen.

De doelstellingen van de sponsor zijn ook helder. Het bedrijf beheert een webshop voor kantoorartikelen en gebruikt deze actie om de onderneming breder onder de aandacht te brengen via Facebook en Google+. Carl Zeiss Jena is in de regio nog steeds een club van naam en helpt Büromarkt Böttcher bij het vergroten van de naamsbekendheid. De teller staat momenteel (dinsdag 4 september) op ruim €18.000,- en kan oplopen tot een bedrag van maximaal €50.000,-.

(Bericht geplaatst op Sportnext.nl)

Be the first to comment on "Social crowdfunding als sponsormidddel"

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.