Boekentoto

De Boekentoto is een concept op het gebied van Gamification. De wekelijkse lijst van 10 best verkochte boeken (Bestsellerlijst) vormt het uitgangspunt voor een voorspelling voor diezelfde lijst een week later. Het concept combineert twee zaken waar Nederlanders gek op zijn: lijstjes en voorspellen. De Boekentoto biedt engagement dat een variatie biedt op wat je in de regel ziet: (meerkeuze-)kwisjes, sweepstakes, een rebus of een open vraag.

Het principe van de Boekentoto is als volgt. De lijst met boeken is uitgebreid met drie kolommen: 1, 2 en 3. Een kruisje in kolom 1, betekent een voorspelling voor een stijging, een 2 voor een daling en een 3 dat de titel op dezelfde plek zal blijven.

De periode om te voorspellen loopt vanaf woensdag, het tijdstip van publicatie, tot aan maandag 00.00 uur.

De Boekentoto is een concept dat zorgt voor steeds terugkerende bezoekers die langer op je site zijn, maar die je tevens kunt bewegen tot de directe aanschaf van de in de lijst aanwezige titels.

In dat concept is vervolgens een fors aantal communicatie- en e-commerce momenten aan te geven:

~ een directe bestelmogelijkheid

~ bannering

~ listing van de boekenuitgevers

~ e-mailmarketing met tussenstanden, reminders om te stemmen

~ de nieuwe Top 10 wordt vergezeld van een redactioneel artikel op site of blog (zoals op http://bit.ly/1tlZXtl)

~ de mogelijkheid uitslag/voorspelling via social media te delen.

Deelnemers dienen zich eenmalig te registreren en kunnen vervolgens wekelijks hun voorspellingen doen. Goede voorspellingen leveren punten op, goed voor bijvoorbeeld week-, maand-, kwartaal- en jaarprijzen.

Daarnaast kun je denken aan extra’s voor meer Gamification:

~ de aanschaf van een boek via de Boekentoto is goed voor punten

~ wie binnen 1 dag voorspelt krijgt bonuspunten (een boekbehandeling in DWDD heeft effect op de verkoop)

~ een recensie schrijven van een boek uit de lijst of een ranking aangeven betekent extra punten

 

De toepassing komt white-labelled beschikbaar, zodat grote partijen als AKO, Bruna, Libris, maar ook de Nederlandse Spoorwegen, Bol.com (?), Amazon (?), dit kunnen inzetten met hun eigen lijstjes. Daarnaast bijvoorbeeld in samenwerking met de stichting CPNB een complete toepassing die met de juiste (affiliate-)sofware kan worden aangeboden aan uitgevers, boekhandels en talrijke websites over boeken.

Het concept kan naadloos worden gekopieerd naar een Filmtoto, Biostoto, Hittoto, Playlisttoto of combinaties.