Sportsponsoring 2.0 bij de amateurs

In een grijs verleden heb ik ooit een academische graad behaald op het onderwerp sportsponsoring. We spreken over de tijd dat de cassettebandjes van TDK het shirt van Ajax sierden en de Amsterdammers al hun thuiswedstrijden afwerkten in de oude Watergraafsmeer. Het aantal minuten dat de godenzonen in beeld waren, werd omgerekend naar GRP’s. Duidelijk was in ieder geval dat de traditionele reclamewereld niet zo goed raad wist met het nieuwe fenomeen.

We leven inmiddels in 2012 en afgaande op vele artikelen is er eigenlijk nog niet zo veel veranderd. Quotes als “sportsponsoring is meer dan een naamsvermelding op een shirtje of een reclamebord langs de velden” zie ik nog regelmatig voorbij komen.

In 2010/2011 maakt ik een onverwachtse comeback in het veld van sportsponsoring door mijn participatie in SupporterAds, een advertentiesysteem gebaseerd op Self Service. Veelbelovend en kansrijk in een veld van toenemende digitale communicatie en een tijd, waarin steeds meer clubs moeite hebben financieel een sluitende begroting te kunnen overleggen.

De werkelijkheid was weerbarstiger, de grootste response die ik mocht ontvangen was non-response. Desalniettemin bracht het mijn liefde voor de sponsoring weer tot leven. In het licht van de crisis zullen de clubs wel op zoek moeten naar nieuwe vormen, meer value for money bieden. Het zal ten koste gaan van de advertentie in het clubblad, het reclamebord dat hoognodig moet worden voorzien van een lik verf.

Een overzichtelijke plek van succesvolle en/of opmerkelijke sponsorinitiatieven op amateurniveau ben ik nog niet tegen gekomen. Op Mediamiks ga ik een poging doen. Het begin is er, ik vraag nog een keer aandacht voor SupporterAds.

Be the first to comment on "Sportsponsoring 2.0 bij de amateurs"

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.