Speedo spint garen bij goldrush Michael Phelps

De Olympische Spelen in Beijing zijn nog maar halverwege, maar nu al is duidelijk dat Michael Phelps de onbetwiste koning zal worden in Beijing. Zijn jacht op 8x keer goud legt hem en zijn sponsors niet bepaald windeieren.

Michael Phelps

Phelps ontvangt een jaarlijkse gage van 5 miljoen dollar, gemiddeld 10x zoveel als zijn concurrenten voor hun inspanningen in het water krijgen. Hoofdsponsor Speedo kan ook niet ontevreden zijn over zijn prestaties: de zendtijd die door NBC aan Phelps in Beijing is besteed is momenteel al goed meer dan 3.6 miljoen dollar.

Speedo heeft daarnaast aangegeven dat dankzij de sponsoring van de Amerikaan het badkledingmerk daadwerkelijk aantoonbare stijging van omzet te weeg heeft gebracht. “Phelps heeft zwemmen naar een ander niveau getild. Hij heeft ervoor gezorgd voor een veel cooler imago, waarmee een jonge doelgroep wordt aangesproken anders dan de competitiezwemmers,” aldus een woordvoerder.

Opmerkelijk aan het verhaal is dat Speedo Phelps op 19-jarige leeftijd al een bonus van 1 miljoen dollar in het vooruitzicht stelde, wanneer hij het legendarische record van Mark Spitz uit 1972 (7 gouden medailles) zou evenaren of verbeteren. Die bonus was geldig tot en met de huidige spelen in Beijing, Phelps is nu 23.

About the Author

Vincent Leenders
mediamiks.nl is van Vincent Leenders. Alles op deze weblog schrijf ik op persoonlijke titel. De onderwerpen varieren van meldingen over sport in de mix met nieuwe media tot zaken of ideeen die er business-wise toe doen. Ik heb in Nijmegen aan de KU Nederlandse taal- en letterkunde en Communicatiewetenschap (Reclame/Marketing, specialisatie sportsponsoring) gestudeerd, maar daarnaast vooral in Arnhem geleefd, een onvergetelijke tijd. Van 1988 tot 1990 ben ik dienst geweest bij Standex Periodieken in Veenendaal als traffic manager en met verloren gegane (sport-)journalistieke ambities bij De Gelderlander en SCHAATS. In dienst van Telenetwork/Teleworld Nederland (1991-1997) heb ik diverse functies bekleed en aan de wieg gestaan van voice response-diensten als horoscopen, weer- en sneeuwinformatie, puzzellijnen, diverse soorten spelletjes, sweepstakes, entertainment, interactieve teletext en de eerste direct response-televisie. Een uitstapje naar RTL Plus in Duitsland maakt onderdeel uit van deze jaren. Van 1997 tot 1998 was ik interim-manager bij Scoot resp. VNU Dagbladengroep. Vanaf oktober 1998 ben ik werkzaam geweest bij het bijkantoor van Media Groep West in Bemmel, waar ik met de (hernieuwde) lancering van voice reponse-diensten, interactieve teletext en de eerste premium sms-dienst in Nederland een deel van de basis heb gelegd voor de oprichting van Mobillion. Van januari 2000 tot en met februari 2008 had ik resp. Content Manager en Business Manager Marketing & Media op mijn visitekaartje staan. Ik beschouw me zelf inmiddels maar als een nieuwe media-veteraan. Sinds 1 maart 2008 ben ik Business Development Manager bij Skopamedia. Een 100%-dochter van de Koninklijke BDU met de uitdagende opdracht lokale nieuwsmedia naar de digitale wereld te begeleiden. In eerste instantie met “oude” titels, maar vooral met nieuwe diensten, concepten, media, produkten en platforms. Daarnaast ben ik als blogger vooral actief voor Arnhem-Direct en af en toe op Molblog. Vragen, opmerkingen of aanvullingen? vincent (at) mediamiks.nl.

Be the first to comment on "Speedo spint garen bij goldrush Michael Phelps"

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.