Londen: de eerste Olympische Spelen in 140 karakters

Londen is over een maand het centrum van de (sport-)wereld en de verwachtingen zijn hooggespannen. Ze zullen de geschiedenis ingaan als de eerste “socialympics”. Het gebruik van hashtags, replies en likes zal als net zo gewoon worden ervaren als het vertoon van vlaggen, spelen van volksliederen, medailles en andere ceremonies. De organisatoren verwachten meer tweets, foto’s, berichten en video’s dan ooit, zowel gecreëerd door deelnemende atleten als toeschouwers. Dat is althans de stellige overtuiging van Alex Hout, binnen het IOC verantwoordelijk voor social media. Hij baseert zijn verwachting op de inzet van social media op de ervaringen van de winterspelen in Vancouver in 2010, die slechts een “vlok vormden in wat gaat uitgroeien tot een enorme sneeuwbal.”


Op het lezenswaardige weblog NZHerald geven verschillende betrokkenen hoog op van het gebruik van sociale media op de komende spelen. De groei is welhaast buitenproportioneel in vergelijking met eerdere edities. Zo wordt een vergelijking getrokken met de spelen van Sydney (2000), Athene (2004) en Beijing. In Sydney was er nauwelijks snel internet, in 2004 waren er nog geen smartphones en in 2008 stond het fenomeen social networks nog in de kinderschoenen, aldus Lewis Wiltshire, hoofd sport van Twitter UK.

De voorwaarden voor succesvolle social media Olympics zijn volgens hem ingevuld. Het hele speelveld van verslaglegging zal een totaal andere aanblik krijgen dan we gewend waren. Ook de diverse sponsors verschuiven hun aandacht naar online om vooral jongeren te bereiken: Coca-Cola, Cadbury, Visa, BP en Samsung hebben hun weg naar Facebook gevonden.

Het officiele IOC-account op Twitter telt inmiddels ruim 850.000 volgers en op Facebook heeft het IOC 2,8 miljoen vrienden, een plek waar live chat-sesseis met atleten zullen worden georganiseerd. Op Athletes’ Hub worden alle Facebook- en Twitterbijdragen verzameld. Het IOC heeft voor atleten en andere deelnemers regels opgesteld voor het gebruik van social media, waarbij vooral de sponsorbelangen nauwlettend in de gaten worden gehouden. Delen van foto’s en films is geen enkel probleem, zolang er maar geen geld mee wordt verdiend.

Bron, ©Twittermania, @VincentL

(Bericht geplaatst op Twittermania)

Be the first to comment on "Londen: de eerste Olympische Spelen in 140 karakters"

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.