Ryder Cup zet hoog in op Twitter

Dinsdag 25 september a.s. vindt de start plaats van de Ryder Cup, de strijd op de golfbaan tussen Europa en Amerika. En ook digitaal pakt men dit jaar geweldig uit. De 18 holes die de heren moeten afleggen zijn alle in 3D-animatie beschikbaar op de website. Op de site wordt bovendien ruim baan gemaakt voor social media op een speciale pagina “de Ryder Cup, 13th man.” De Europese social media zijn blauw, voor de USA rood.

Een overzicht van de diverse toepassingen:
~ tweet of the moment;
~ een speciale hashtag #rydercup;
~ een check-in-mogelijkheid voor GetGlue voor een speciale Ryder-cup-sticker;
~ tweet battle, waarin je Europa of Amerika kunt steunen door resp. #teamEurope resp. #teamUSA;
~ tournament streams van beide continenten;
~ zowel voor Europa als de USA een eigen “team stream”;
~ de mogelijkheid om te chatten via Facebook, Twitter, Yahoo! en LinkedIn;
~ een social scorebord met een overzicht van de golfers die op dagbasis het meest worden genoemd en de mogelijkheid hen “Good luck” te tweeten bij de komende editie;
~ integratie met Instagram.

Een indrukwekkende integratie van social media bij een sport, waarvan je het niet zo 1-2-3 zou verwachten. De meest aansprekende onderdelen vind ik de tweet battle (eerder al gesignaleerd in de Duitse Bundesliga bij een duel tussen Borussia Dortmund en Werder Bremen) en het social scoreboard. Veel onderdelen zijn prima toepasbaar voor andere sporten en sportbonden. Afgezien van de check-in via Get Glue mis ik eigenlijk alleen een stuk entertainment of, zo u wilt, gamification. De toepassingen blijven beperkt tot volgen, retweeten, aanmoedigen en participeren.

©Twittermania @vincentl

(Bericht geplaatst op Twittermania.nl)

Be the first to comment on "Ryder Cup zet hoog in op Twitter"

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.