Social media als 13e man bij de Ryder Cup

Dinsdag 25 september vindt de start plaats van de Ryder Cup, de strijd op de golfbaan tussen Amerik en Europa. Digitaal pakt men dit jaar ook geweldig uit. De 18 holes die de heren moeten afleggen zijn alle in 3D-animatie beschikbaar op de website en bovendien wordt er op de site ruim baan gemaakt voor social media op een speciale pagina “de Ryder Cup, 13th man”. De Amerikaanse social media zijn blauw, de Europese rood.



Een overzicht van de diverse toepassingen:

  • tweet of the moment;
  • een speciale hashtag #rydercup;
  • een check-in-mogelijkheid voor GetGlue voor een speciale Ryder-cup-sticker;
  • tweet battle, waarin je Europa of Amerika kunt steunen door resp. #teamEurope resp. #teamUSA;
  • tournament streams van beide continenten;
  • zowel voor Europa als de USA een eigen “team stream”;
  • de mogelijkheid om te chatten via Facebook, Twitter, Yahoo! en LinkedIn;
  • een social scorebord met een overzicht van de golfers die op dagbasis het meest worden genoemd en de mogelijkheid hen “Good luck” te tweeten bij de komende editie;
  • integratie met Instagram.

Een indrukwekkende integratie van social media bij een sport, waarvan je het niet zo 1-2-3 zou verwachten. De meest aansprekende onderdelen vind ik de tweet battle (eerder al gesignaleerd in de Duitse Bundesliga bij een duel tussen Borussia Dortmund en Werder Bremen) en het social scoreboard. Veel onderdelen zijn prima toepasbaar voor andere sporten, sportbonden. Afgezien van de check-in via Get Glue mis ik eigenlijk alleen stuk entertainment of, zo u wilt, gamification. De toepassingen blijven beperkt tot volgen, retweeten, aanmoedigen en participeren.

(Bericht geplaatst op Sportnext.nl)

Be the first to comment on "Social media als 13e man bij de Ryder Cup"

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.