Lokale uitgevers starten nationaal medialoket

Koninklijke BDU Uitgevers, Holland Combinatie, NDC Media Groep en de Nederlandse Weekbladen Groep  starten onder de naam Lokale Media Partners (LMP) een verkoopbureau voor landelijke advertenties. De partners hebben allevier een fijnmazig editiestelsel en daardoor een sterke lokale binding. Ze bezorgen samen wekelijks 6,3 miljoen lokale kranten, waarvan bijna 5 miljoen midweeks. De samenwerking leidt tot een optimale advertentiedekking in Friesland, Groningen, Drenthe, midden-Nederland, Limburg, Oost-Brabant, Noord-Holland, Utrecht en Zuid-Holland. De verwachting is dat zich op korte termijn meer uitgeverijen van lokale kranten bij het initiatief aansluiten, waardoor binnen afzienbare tijd sprake is van een volledig landelijke dekking, aldus de LMP.

Met LMP ontstaat één loket voor het totale pakket aan lokale kranten en kan maatwerk worden geleverd.  Ton Roskam van BDU over de samenwerking:  “Lokale kranten zijn het medium bij uitstek om te adverteren. We hebben het over kwalitatief sterke titels, die lokaal opereren en geworteld zijn in de samenleving. De adverteerder kan zo rechtstreeks de gewenste doelgroep bereiken.  Voor adverterdeers en mediabureaus komt de site www.lmp-planner.nl, waarmee een landelijke huis-aan-huiscampagne met één druk op de knop is te realiseren.”

De vier uitgevers bespraken vorig jaar voor het eerst de mogelijkheden tot commerciële samenwerking. Met name het hoge bereik per regio, de kwaliteit van het bereik en de sterke lokale positie bleken goede uitgangspunten. Adverteerders krijgen met LMP de mogelijkheid om huis-aan-huis-bereik op te nemen in een mediaplan.

About the Author

Vincent Leenders
mediamiks.nl is van Vincent Leenders. Alles op deze weblog schrijf ik op persoonlijke titel. De onderwerpen varieren van meldingen over sport in de mix met nieuwe media tot zaken of ideeen die er business-wise toe doen. Ik heb in Nijmegen aan de KU Nederlandse taal- en letterkunde en Communicatiewetenschap (Reclame/Marketing, specialisatie sportsponsoring) gestudeerd, maar daarnaast vooral in Arnhem geleefd, een onvergetelijke tijd. Van 1988 tot 1990 ben ik dienst geweest bij Standex Periodieken in Veenendaal als traffic manager en met verloren gegane (sport-)journalistieke ambities bij De Gelderlander en SCHAATS. In dienst van Telenetwork/Teleworld Nederland (1991-1997) heb ik diverse functies bekleed en aan de wieg gestaan van voice response-diensten als horoscopen, weer- en sneeuwinformatie, puzzellijnen, diverse soorten spelletjes, sweepstakes, entertainment, interactieve teletext en de eerste direct response-televisie. Een uitstapje naar RTL Plus in Duitsland maakt onderdeel uit van deze jaren. Van 1997 tot 1998 was ik interim-manager bij Scoot resp. VNU Dagbladengroep. Vanaf oktober 1998 ben ik werkzaam geweest bij het bijkantoor van Media Groep West in Bemmel, waar ik met de (hernieuwde) lancering van voice reponse-diensten, interactieve teletext en de eerste premium sms-dienst in Nederland een deel van de basis heb gelegd voor de oprichting van Mobillion. Van januari 2000 tot en met februari 2008 had ik resp. Content Manager en Business Manager Marketing & Media op mijn visitekaartje staan. Ik beschouw me zelf inmiddels maar als een nieuwe media-veteraan. Sinds 1 maart 2008 ben ik Business Development Manager bij Skopamedia. Een 100%-dochter van de Koninklijke BDU met de uitdagende opdracht lokale nieuwsmedia naar de digitale wereld te begeleiden. In eerste instantie met “oude” titels, maar vooral met nieuwe diensten, concepten, media, produkten en platforms. Daarnaast ben ik als blogger vooral actief voor Arnhem-Direct en af en toe op Molblog. Vragen, opmerkingen of aanvullingen? vincent (at) mediamiks.nl.

Be the first to comment on "Lokale uitgevers starten nationaal medialoket"

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.