Belangrijkste headlines van Nu.nl op SBS Text

SBS Text laat sinds 3 januari op pagina 101 een selectie zien van het totale nieuwsaanbod van Nu.nl. De meeste commentaren schrijven over de eerste contouren van de synergie tussen Sanoma en SBS die zichtbaar begint te worden. In de zijlijn wordt tevens nog vermeld dat dagelijkse 1,4 miljoen mensen afstemmen op SBS Text. De kracht van het medium teletext blijft onverminderd groot, zelfs in het huidige medialandschap dat bol staat van noviteiten, toepassingen en devices.

Ik ben een teletext-adept van het eerste uur. In ieder geval  van het commerciele eerste uur. Ik ben benieuwd of deze samenwerking tot nieuwe teletext-business leidt.

In mijn periode bij Telenetwork/Teleworld mocht ik de kracht van het medium ervaren bij de exploitatie van voice-response-diensten: horoscopen, meerkeuzekwisjes op de Goede Tijden, Slechte Tijden-lijn en contactadvertenties. Niet veel later gevolgd door interactieve teletextservices als een geboortehoroscoop, Rad van Fortuin en Pyraword. De voice-response computers sloegen met regelmaat groen uit. Bij RTL Television mocht ik vervolgens het redactionele raamwerk in de steigers zetten.

In een tweede nederlandse periode werd ook het raamwerk van de commerciele zenders opnieuw gecceeerd. Bij Veronica op Laapersveld werd volop geexperimenteerd met de teletexten van RTL, SBS, TMF en ook Sport (Z)even.

Een belangrijk ding heb ik geleerd: een slechte teletext achter een goed bekeken zender is goud waard, meer dan een goede teletext achter een slechte zender.

De exploitatie van de commerciele teletexten is in Nederland in mijn ogen nooit tot volledige wasdom gekomen. Vooral ook weer ingegeven door het eeuwenoude dispuut met redacties, die zo veel mogelijk commercie probeerden te weren. Veel verder dan wisselbalken (bij voorkeur in hetzelfde kleurenpatroon als het nieuws zelf) met een verwijzing naar de betreffende commerciele pagina’s, die keurig gegroepeerd bij elkaar stonden, kwam het vaak niet.

De situatie over de plas bij ITV en Channel4 liet veel meer zien van een complete uitgeefmodel:
~ wisselbalken op vier regels hoogte;
~ diezelfde wisselbalken in afwijkende kleuren;
~ twee keer halve wisselbalken;
~ wisselbalken aan de bovenkant;
~ diapositieve pagina’s met een kleurenachtergrond;
~ en mijn favoriet: de flash-pagina, een advertentiepagina in de caroussel met de samenvatting van de speelfilms.

In 1999 was ik erbij toen interactieve teletext onder auspicien van Mobillion een nieuwe dimensie kreeg met de introductie van Mobile Text Chat (met sms chatten naar teletext) de geboorte van het sms-tijdperk in Nederland.

Bij doorbraak van internet stond teletext (weliswaar die van de NOS) jarenlang in de top 10 van best bekeken websites, idem bij de opkomst van mobiel internet. En nu dan opnieuw bij de eerste contouren bij de combinatie SBS-Sanoma. Wat me wel opvalt is dat de commerciele wisselbalk aan de onderkant van de pagina nog steeds niet in afwijkende kleuren wordt geplaatst, de ijzeren hand van de redactie is nog steeds zichtbaar.

Ik ben zelf geneigd iets verder te kijken dan alleen naar deze synergetische voordelen. Alle trendwatchers voorspellen dat 2012 de grote doorbraak wordt van “second screen”, waarbij iedereen natuurlijk denkt aan de laptop, de mobiel en de tablet. Met weinig gevoel voor fantasie kun je echter stellen dat teletext ook “second screen” is. Weliswaar op hetzelfde apparaat, waarbij de strijd om de afstandsbediening altijd een heikel punt was en zal blijven.

Met de ondertitelingstechniek van pagina 888 zijn echter eenvoudige real-time toepassingen te bedenken met name op het gebied van programma gerelateerde kwisvragen: de geboorte van doorkijktv. Bijkomend voordeel: er kan niet worden weggezapt, eerst moet worden teruggeschakeld vanaf teletext. Ik laat mijn gedachten direct gaan over een variant met puzzelopgaves.

Jarenlang werd geroepen dat in het digitale tijdperk teletext zou uitgroeien tot een volwaardig kanaal achter het daadwerkelijke televisiekanaal: “enhanced teletext” werd dat genoemd, klik hier voor een document uit 2002. Wellicht dat SBS en Sanoma de belofte alsnog gaan inlossen.

Be the first to comment on "Belangrijkste headlines van Nu.nl op SBS Text"

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.