Prijs voor de Nieuwsbladjournalistiek 2009 naar DePuttenaer.nl

Tijdens de landelijke NNP-dag, een dag die plaatsvindt onder auspiciën van de vereniging, waarin de lokale (papieren) nieuwsmedia zijn vertegenwoordigd, is de Prijs voor de Nieuwsbladjournalistiek 2009 uitgereikt aan DePuttenaer.nl, een uitgave van Koninklijke BDU. De prijs werd toegekend aan de redacteuren Henk Brinkman en Daan Bleuel, die in samenwerking met de correspondenten Tijs van den Brink en Peter den Dikken, verantwoordelijk waren voor diverse publicaties over de geruchtmakende ‘Puttense Moordzaak’. De journalisten kregen de prijs uit handen van Frits van Exter, juryvoorzitter en hoofdredacteur van Vrij Nederland voor ‘het vakmanschap, de zorgvuldigheid en de lokale en landelijke impact’, waarmee verslag was gedaan.De Prijs voor de Nieuwsbladfotografie 2009 was voor Richard van Hoek (Het Kontakt Edities, De Noord) met een sportfoto, getiteld ‘Vreugde-explosie’. De A.M. Banda-prijs, was ‘voor de structurele commerciële aanpak’ van Het Hele Westland, een uitgave van Uitgeverij Thoen b.v. in Naaldwijk.

Het thema van de NNP-dag was “Knooppunt Onbegrensd” en duidelijk werd dat ook de lokale media in zwaar verkeren. Paul Bos, de directeur van de NNP, benadrukte dat de uitgevers de handen ineen moeten slaan en de samenwerking met elkaar moeten zoeken om niet voor een verloren zaak te vechten. In een inspirerende sessie liet Stefan Fellinger de goed gevulde zaal kennismaken met de nieuwste mogelijkheden van de onlinewereld die bestaat uit WordPress, Flickr, Qik en Twitter. Hij benadrukte dat de lokale media veel meer nadruk moeten leggen op het aangaan van een relatie met de lezers in plaats van te redeneren vanuit de krant: “Bied de lezers de faciliteiten om de plaats in de community die lokale media van oudsher hebben, blijvend te behouden.” Veel van de aanwezigen moet het voor de ogen hebben geduizeld van de wereld die naast hun krant is ontstaan, terwijl ook over het hoofd wordt gezien dat lokale media niet per se een papieren vertrekpunt dienen te hebben.

Paul Bos kondigde tevens aan dat de NNP voortrekker zal zijn van twee op te starten onderzoeken. ‘De lokale krant doorgeklikt’ moet antwoord geven op de vraag hoe de vlag er in de wereld van lokale nieuwsmedia bij hangt in economische, personele, journalistiek-kwalitatieve, technische en innovatieve zin en is een opvolger van het onderzoek dat eerder in 2007 heeft plaatsgevonden. Het tweede onderzoek – ‘Blauwdruk lokale nieuwsmedia’ – is een kwantitatief lezersonderzoek onder dertig geselecteerde lokale titels. Gekeken wordt onder andere naar het leesgedrag van jongeren en de stand van zaken op multimediaal gebied. Beide onderzoeken worden bekostigd door het Stimuleringsfonds voor de Pers.

(Bericht geplaatst op Molblog.nl)

About the Author

Vincent Leenders
mediamiks.nl is van Vincent Leenders. Alles op deze weblog schrijf ik op persoonlijke titel. De onderwerpen varieren van meldingen over sport in de mix met nieuwe media tot zaken of ideeen die er business-wise toe doen. Ik heb in Nijmegen aan de KU Nederlandse taal- en letterkunde en Communicatiewetenschap (Reclame/Marketing, specialisatie sportsponsoring) gestudeerd, maar daarnaast vooral in Arnhem geleefd, een onvergetelijke tijd. Van 1988 tot 1990 ben ik dienst geweest bij Standex Periodieken in Veenendaal als traffic manager en met verloren gegane (sport-)journalistieke ambities bij De Gelderlander en SCHAATS. In dienst van Telenetwork/Teleworld Nederland (1991-1997) heb ik diverse functies bekleed en aan de wieg gestaan van voice response-diensten als horoscopen, weer- en sneeuwinformatie, puzzellijnen, diverse soorten spelletjes, sweepstakes, entertainment, interactieve teletext en de eerste direct response-televisie. Een uitstapje naar RTL Plus in Duitsland maakt onderdeel uit van deze jaren. Van 1997 tot 1998 was ik interim-manager bij Scoot resp. VNU Dagbladengroep. Vanaf oktober 1998 ben ik werkzaam geweest bij het bijkantoor van Media Groep West in Bemmel, waar ik met de (hernieuwde) lancering van voice reponse-diensten, interactieve teletext en de eerste premium sms-dienst in Nederland een deel van de basis heb gelegd voor de oprichting van Mobillion. Van januari 2000 tot en met februari 2008 had ik resp. Content Manager en Business Manager Marketing & Media op mijn visitekaartje staan. Ik beschouw me zelf inmiddels maar als een nieuwe media-veteraan. Sinds 1 maart 2008 ben ik Business Development Manager bij Skopamedia. Een 100%-dochter van de Koninklijke BDU met de uitdagende opdracht lokale nieuwsmedia naar de digitale wereld te begeleiden. In eerste instantie met “oude” titels, maar vooral met nieuwe diensten, concepten, media, produkten en platforms. Daarnaast ben ik als blogger vooral actief voor Arnhem-Direct en af en toe op Molblog. Vragen, opmerkingen of aanvullingen? vincent (at) mediamiks.nl.

Be the first to comment on "Prijs voor de Nieuwsbladjournalistiek 2009 naar DePuttenaer.nl"

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.