Dat zou handig zijn (geweest)

handig

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkaangelegenheden heeft vorige maand de website DatZouHandigZijn.nl gelanceerd. De idee achter dit initiatief, gerealiseerd door The Crowds, is om ideeën te verzamelen voor toepassingen van overheidsgegevens. De landelijke, regionale en lokale overheden immers produceren immers enorme hoeveelheden informatie over onderwijs, criminaliteit, gezondheid, cultuur, (lucht-)verontreiniging etc. Burgers kunnen deze informatie vaak maar op een moeilijke manier vinden, waardoor overheidsinformatie vaak inefficiënt wordt gebruikt. Mijn eigen ervaring is bovendien dat in de uitgestuurde persberichten vaak van een dusdanig wollig en moeilijk taalgebruik sprake is, dat wanneer burgers de informatie al weten te vinden, ze in tweede instantie dan alsnog afhaken.

Op Dat Zou Handig Zijn is een geldbedrag van € 20.000 ter beschikking gesteld voor de realisatie van de beste plannen die ingediend worden. Klik hier voor een filmpje. De inschrijftermijn van de prijsvraag sluit 15 september.

Dat zou handig zijn (geweest) als de lancering van dit initiatief had kunnen geschieden via de 23 BDU-krantentitels. Via mijn proeftuin in het Land van Maas en Waal hadden oproepen in de krant en op het web de bewoners van alle betreffende gemeenten tot input kunnen leiden. (Het gaat dan o.a. om Druten, Beneden-Leeuwen, Boven-Leeuwen, Afferden,Alphen, Altforst, Appeltern, Batenburg, Bergharen, Dreumel, Echteld, Ewijk, Heerewaarden, Hernen, Horssen, Lienden, Maasbommel, Puijflijk, Tiel, Wamel, Wijchen, Winssen). Een concept dat op de overige titels naadloos van toepassing is, zodat online en offline elkaar een dienst bewijzen.

About the Author

Vincent Leenders
mediamiks.nl is van Vincent Leenders. Alles op deze weblog schrijf ik op persoonlijke titel. De onderwerpen varieren van meldingen over sport in de mix met nieuwe media tot zaken of ideeen die er business-wise toe doen. Ik heb in Nijmegen aan de KU Nederlandse taal- en letterkunde en Communicatiewetenschap (Reclame/Marketing, specialisatie sportsponsoring) gestudeerd, maar daarnaast vooral in Arnhem geleefd, een onvergetelijke tijd. Van 1988 tot 1990 ben ik dienst geweest bij Standex Periodieken in Veenendaal als traffic manager en met verloren gegane (sport-)journalistieke ambities bij De Gelderlander en SCHAATS. In dienst van Telenetwork/Teleworld Nederland (1991-1997) heb ik diverse functies bekleed en aan de wieg gestaan van voice response-diensten als horoscopen, weer- en sneeuwinformatie, puzzellijnen, diverse soorten spelletjes, sweepstakes, entertainment, interactieve teletext en de eerste direct response-televisie. Een uitstapje naar RTL Plus in Duitsland maakt onderdeel uit van deze jaren. Van 1997 tot 1998 was ik interim-manager bij Scoot resp. VNU Dagbladengroep. Vanaf oktober 1998 ben ik werkzaam geweest bij het bijkantoor van Media Groep West in Bemmel, waar ik met de (hernieuwde) lancering van voice reponse-diensten, interactieve teletext en de eerste premium sms-dienst in Nederland een deel van de basis heb gelegd voor de oprichting van Mobillion. Van januari 2000 tot en met februari 2008 had ik resp. Content Manager en Business Manager Marketing & Media op mijn visitekaartje staan. Ik beschouw me zelf inmiddels maar als een nieuwe media-veteraan. Sinds 1 maart 2008 ben ik Business Development Manager bij Skopamedia. Een 100%-dochter van de Koninklijke BDU met de uitdagende opdracht lokale nieuwsmedia naar de digitale wereld te begeleiden. In eerste instantie met “oude” titels, maar vooral met nieuwe diensten, concepten, media, produkten en platforms. Daarnaast ben ik als blogger vooral actief voor Arnhem-Direct en af en toe op Molblog. Vragen, opmerkingen of aanvullingen? vincent (at) mediamiks.nl.

Be the first to comment on "Dat zou handig zijn (geweest)"

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.