Infographic: het Eurovisie-songfestival in tweets

Voor Nederland mag het Eurovisie-songfestival dan voor de achtste keer op een rij op een deceptie zijn uitgelopen, ’s werelds oudste talentenjacht, (de eerste versie vond plaats in 1956), heeft ook zijn weg richting de sociale media gevonden. Een van de belangrijkste toepassingen was van de hand van het in Nederland gevestigde Angry Bytes, dat een app had ontwikkeld waarmee real-time zowel de zang als de kleding van de kandidaten konden worden beoordeeld.

Vanuit de EBU (European Broadcating Union) was het doel dit jaar vooral om aanwezig te zijn op de (digitale) plaatsen, waar de fans het festival zich bevinden. De EBU is daarvoor samenwerking aangegaan met Facebook, Twitter, Google +, VK, Odnoklassniki, YouTube en het eigen platform MyEurovision. Niet zonder resultaat: de aanwezigheid op social media is dit jaar met 60% gestegen ten opzichte van 2011 naar 1 miljoen mensen.

Tijdens de uitzending was het songfestival met aanverwante onderwerpen lange tijd het trending topic op Twitter (ook op Google+ trouwens). Starcom MediaVest Group Londen volgde de wereldwijde buzz op Twitter via onderstaande infographic. Een opmerkelijke piek was te zien tijdens het optreden van de nogal controversiele Russische inzending. Het optreden van de latere winnares Loreen uit Zweden zorgde wel voor een stijging ten opzichte van andere landen, maar uit de aantallen tweets liet zich niet vertalen dat zij afgtekend zou winnen.

Een andere opmerkelijke trend: tijdens het stemmen zakte het aantal tweets behoorlijk. Het wachten is op de partij die (rechtsgeldig) stemmen via twitter commercieel mogelijk weet te maken.

©Twittermania, @VincentL

(Bericht geplaatst op Twittermania)

Be the first to comment on "Infographic: het Eurovisie-songfestival in tweets"

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.