Big Brother is watching on Twitter

Herinnert u zich 1999 nog? Ik doel dan niet op het feit dat er sprake was van het jaar voor de eeuwwisseling. Nee, 1999 was het jaar van Big Brother, de doorbraak van reality-tv in Nederland. Naar later bleek de voorbode van vele andere formats. De gedoodverfde winnaar Ruud Benard (“Lekker knuffelen”) moest uiteindelijk genoegen nemen met de ondankbare tweede plek achter Bart Spring In ’t Veld. In de rechtstreeks uitgezonden finale-uitzending bepaalde het publiek via telefoon en sms wie de winnaar werd.


Big Brother is in Amerika inmiddels toe aan het 14e seizoen. In deze editie wordt voor het eerst echt gebruik gemaakt van social media. Naast @CBSBigBrother kunnen fans van het programma via twee speciale twitter-accounts up-to-date blijven van alles wat zich in het huis afspeelt.  @BigBrotherScoop voor een blik achter de schermen en vanaf @BigBrotherHOH worden dagelijks berichten gestuurd naar kijkers en fans.

De uitzending van afgelopen week voegde een nieuwe dimensie toe. Met een simpele oproep Vote now! #bbReward of #bbPunish konden kijkers live laten weten of een inwoner moest worden bestraft of juist beloond. De eerste votingactie van deze aard leverde 64.000 tweets op. Het sluit allemaal aan bij de pogingen van Twitter een steeds dominanter rol te spelen in het veld van Social TV, de eerste keer in een reality-programma op prime time. Ik zou zeggen: dat het publiek zijn stem kan laten gelden, mag best wat kosten. Heden en verleden bewijzen dat het voor de kijker ook geen enkel probleem vormt. Nu nog even de methodiek voor het businessmodel bedenken.

©Twittermania @vincentl

(Bericht geplaatst op Twittermania.nl)

Be the first to comment on "Big Brother is watching on Twitter"

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.