Wie is de Mol heeft verloren van The Winner is…

“The Winner is….wint op sociale media van Wie is de Mol” meldt de website van The Winner is. Die titel trok mijn aandacht en wat blijkt uit het artikel: het aantal tweets met #TWI en #Thewinneris was hoger dan het aantal tweets voor Wie is de Mol? met #WIDM, dat op hetzelfde tijdstip werd uitgezonden. Gedurende een korte tijd zou #TWI zelfs wereldwijd een trending topic zijn geweest.

Wie de cijfers genuanceerder bekijkt komt misschien wel tot een hele andere conclusie. The Winner is… heeft op twitter van Wie is de Mol gewonnen en dat waarschijnlijk ook nog maar ten dele. Het officiele twitteraccount van The Winner is…. telt een schamele 1.400 volgers, dat Wie is de Mol meer dan 46.000. Op Facebook een vergelijkbaar verhaal: ca. 1.300 versus meer dan 51.000.

Wie of wat bepaalt nu welk programma de winnaar is op Social Media. Het heeft er alle schijn van dat het aantal tweets met de “officiale” hasthag de maatstaf gaat worden voor het bepalen van succesvol zijn op social media. De opkomst van social media in de combinatie met televisie is onmiskenbaar. Zo zou een week eerder op basis van de buzz op Twitter de uitslag van de finale van The Voice of Holland al kunnen worden voorspeld. Een voorspelling die overigens geen gestand werd gedaan. De bovenstaande interpretatie van de trending topics geeft wel aan dat de kijkcijferstrijd om de sociale TV-kijker eveneens is losgebartsen.

 

 

Be the first to comment on "Wie is de Mol heeft verloren van The Winner is…"

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.