Waar zijn de sporthits?

De Olympische Spelen in Beijing zullen op de historische datum 08-08-08 bij de openingsceremonie vol glitter en glamour ook muzikaal weer worden ondersteund. De officiële song van de komende spelen is getiteld Forever Friends en draagt o.a. de handtekening van Giorgio Morodor, die in 1984 en 1988 ook al verantwoordelijk was voor resp. Reach Out en Hand in Hand. In 2004 mocht ook DJ Tiesto acte de presence geven. Kijk hier voor een alleraardigst overzicht. Daarnaast is het toch opmerkelijk dat het grootste sportevenement ter wereld met zijn talloze sporten het op muzikaal gebied bij verre moet afleggen tegen de voetbalsport. Hand in hand kameraden, Hup Holland Hup, Op een slof en een oude voetbalschoen en Wij houden van Oranje: wie kent ze niet. Over de grenzen heen is natuurlijk You’ll never walk alone de onbetwiste evergreen. Maar Olympisch?

Andere sporten leveren sowieso weinig muzikale inspiratie op en We are the Champions van Queen tel ik voor het gemak maar even niet mee. En verder?

~ Vangelis – Chariots of Fire, de Olympische Spelen van 1924 in Parijs;
~ The Brat – Chalk dust over John McEnroe;
~ Meatloaf – Paradise by the dashboard light met de honkbalscene;
~ Queen – Bicycle race;
~ Johnny Wakelin – in Zaire over het legendarische gevecht tussen Muhammed Ali en George Foreman in September 1974.

Wie kent er meer?

About the Author

Vincent Leenders
mediamiks.nl is van Vincent Leenders. Alles op deze weblog schrijf ik op persoonlijke titel. De onderwerpen varieren van meldingen over sport in de mix met nieuwe media tot zaken of ideeen die er business-wise toe doen. Ik heb in Nijmegen aan de KU Nederlandse taal- en letterkunde en Communicatiewetenschap (Reclame/Marketing, specialisatie sportsponsoring) gestudeerd, maar daarnaast vooral in Arnhem geleefd, een onvergetelijke tijd. Van 1988 tot 1990 ben ik dienst geweest bij Standex Periodieken in Veenendaal als traffic manager en met verloren gegane (sport-)journalistieke ambities bij De Gelderlander en SCHAATS. In dienst van Telenetwork/Teleworld Nederland (1991-1997) heb ik diverse functies bekleed en aan de wieg gestaan van voice response-diensten als horoscopen, weer- en sneeuwinformatie, puzzellijnen, diverse soorten spelletjes, sweepstakes, entertainment, interactieve teletext en de eerste direct response-televisie. Een uitstapje naar RTL Plus in Duitsland maakt onderdeel uit van deze jaren. Van 1997 tot 1998 was ik interim-manager bij Scoot resp. VNU Dagbladengroep. Vanaf oktober 1998 ben ik werkzaam geweest bij het bijkantoor van Media Groep West in Bemmel, waar ik met de (hernieuwde) lancering van voice reponse-diensten, interactieve teletext en de eerste premium sms-dienst in Nederland een deel van de basis heb gelegd voor de oprichting van Mobillion. Van januari 2000 tot en met februari 2008 had ik resp. Content Manager en Business Manager Marketing & Media op mijn visitekaartje staan. Ik beschouw me zelf inmiddels maar als een nieuwe media-veteraan. Sinds 1 maart 2008 ben ik Business Development Manager bij Skopamedia. Een 100%-dochter van de Koninklijke BDU met de uitdagende opdracht lokale nieuwsmedia naar de digitale wereld te begeleiden. In eerste instantie met “oude” titels, maar vooral met nieuwe diensten, concepten, media, produkten en platforms. Daarnaast ben ik als blogger vooral actief voor Arnhem-Direct en af en toe op Molblog. Vragen, opmerkingen of aanvullingen? vincent (at) mediamiks.nl.

Be the first to comment on "Waar zijn de sporthits?"

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.