Twitter: vloek of zegen voor de sport?

De impact van Twitter op de sport begint steeds meer zichtbaar worden. Het is een veelbelovende combinatie waarop het begrip ‘realtime’ een enorme impact zal hebben. Door de realtime communicatie via Twitter verschuift de macht naar de consument, wordt de topsporter belangrijker dan zijn club en heeft het individu heeft geen vereniging meer nodig om zijn sport te organiseren. Lees mee over de verschillende invalshoeken die de afgelopen week zijn gekozen.

De Deense voetbalbond en coach Morten Olsen hebben aangegeven dat voor de selectie Twitter tijdens het komende EK uit den boze is.

Op de dag dat de Braziliaanse stervoetballer Kaka een cruciale strafschop miste in de halve finale van de Champions League tegen Bayern Munchen, was enkele uren eerder bekend geworden dat hij de eerste sporter was geworden met meer dan 10 miljoen volgers. Een duizelingwekkend aantal, zeker gezien het feit dat de Braziliaan bij zijn club Real Madrid merendeels op de bank vertoeft.

De leiding van wielerploeg Omega Pharma Quick Step (de ploeg van Tom Boonen) heeft bepaald dat de renners binnen het uur na afloop van de koers geen tweets de wereld in mogen sturen, zodat de eerste emoties goed kunnen indalen. Het officiele Twitteraccount van de ploeg wordt overigens vrij intensief gebruikt met meer dan 7.500 tweets.

Als klap op de vuurpijl maakte het organisatiecomite van de Olympische Spelen bekend dat het voor bezoekers verboden is om over de Spelen te twitteren. Het IOC moedigt sporters juist aan om social media te gebruiken.

Het zijn opmerkelijke verschillen tussen de wijze waarop de diverse spelers in de sportketen met Twitter omgaan. Ik denk dat het maar de eerste schermutselingen zijn van een grote speurtocht naar hoe en op welke wijze het huwelijk tussen Twitter en de sport gestalte zal krijgen.

Het aanbrengen van restricties biedt mijns inziens het minste soelaas. Sporters de nodige vrijheid geven zal meerdere malen leiden tot verrassende inzichten en een blik in de kleedkamer.

(Bericht geplaatst op Twittermania)

Be the first to comment on "Twitter: vloek of zegen voor de sport?"

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.