Sportstadion 2.0

De beleidsbepalers van voetbalclub Sporting Kansas City hebben ook begrepen dat niet bij elke wedstrijd de boog gespannen kan zijn en proberen optimaal gebruik te maken van nieuwe technieken om de fans te vermaken, ook op momenten dat het op veld allemaal niet even opwindend is. Het Livestrong Sporting Park is voorzien van veel snufjes die ervoor zorgen dat de beleving van de fans tijdens de wedstrijden extra dimensies krijgt en er meer wordt besteed dan wat merchandising en de traditionele horeca-versnapering. De “Chief Information Officer” van Sporting Kansas City weet zich in zijn skybox omgeven door een cluster van computerterminals, waarop een reeks van mobiele applicaties en sociale netwerken vol interactie is te zien.

Naast de onderstaande video een opsomming onder lees verder.

 

 

 

 

 

 

  • Seat check-ins: QR-codes op de stoelen stellen de fans in staat in te checken. Later dit seizoen zullen zij credit-card gegevens kunnen koppelen, waarmee aankopen in het stadion kunnen worden afgerekend. Nog weer later uitgebreid met een loyalty-systeem, waarmee punten online en in het stadion kunnen worden verzilverd;
  • Foot traffic: een systeem waarmee exact de bewegingen van de supporters in het stadion kunnen worden gevolgd;
  • Tweets met de hashtag #sportingKC worden getoond op de Jumbotrons, waarbij nauwkeurig wordt bijgehouden wanneer fans het meest ontvankelijk zijn voor ads en promotie;
  • Sporting Explore App: entertainment met een trivia-quiz, waarmee fans prijzen kunnen winnen en een “Live-play”, waarmee de eerstvolgende gebeurtenis in het duel kan worden voorspeld. Er komen meer widgets, waaronder een persoonlijke broadcast-feed om herhalingen te zien van het duel;
  • The Command Center: een datacontrol centrum waarmee kan worden gezien welke fans online zijn, voor hoe lang en wat ze doen. Het merendeel gaat overigens naar de sites van Sporting KC, Facebook en Twitter.

Sporting Kansas City heeft voor de (door-)ontwikkeling van alle toepassingen een apart bedrijf opgericht: Sporting Innovations. Een belangrijke randvoorwaarde voor het welslagen is ingevuld: er is zoveel capaciteit dat 20.000 aanwezigen zonder problemen in staat zij alles te up- en downloaden.

(Bericht geplaatst op Sportnext.nl)

Be the first to comment on "Sportstadion 2.0"

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.