Sportsponsoring in beeld van A tot Z

De sportzomer van 2008 lijkt ook sportsponsoring in het middelpunt van de belangstelling te plaatsen. In samenwerking met Sponsortribune zijn in het Jaarboek Netto Mediabestedingen over 2007 voor het eerst de advertentie-inkomsten aan sportsponsoring toegevoegd, goed voor meer dan 450 miljoen euro.

Daarnaast mag toch ook een aantal sponsordeals opvallend worden genoemd: Ajax dat ABN AMRO verruilt voor Aegon en een miljoenendeal sluit met Adidas. De KNVB die Unilever als nieuwe sponsor begroet. De Eredivisie CV die PLUS verruilt voor Albert Heijn. De onvrede bij PSV over de sponsorinspanning van Philips en zo zijn er nog wat voorbeelden.

In het kader van de verhoogde aandacht voor sportsponsoring verscheen onlangs van de hand van drs. Marjolein Doets, de publicatie “Sportsponsoring in beeld”, onder auspiciën van het SWOCC. In de publicatie brengt de schrijfster het totale sponsortraject in beeld met motieven, valkuilen, succesfactoren en het onderscheidende vermogen in de marketing-communicatiemix.

Aan de hand van interviews met sponsoringspecialisten en casestudies van bedrijven die al veel langer actief zijn, heeft Doets acht randvoorwaarden geformuleerd, waaraan sponsoring zou moeten voldoen. Op een rijtje:
1. Zorg voor een logische fit: de kans op associatie bij de consument is dan groter;
2. Ken de doelgroep: consumer insight moet de belangrijkste drijfveer zijn. Sponsoring die de consument benadert op basis van passie, raakt hen op een relevante manier;
3. Focus: een duidelijke en consistente keuze biedt meer kans op succes dan een versnipperd en divers beleid;
4. Formuleer doelstellingen om achteraf het effect te kunnen meten;
5. Ontwikkel een tailor-made sponsoring: maatwerk en flexibele invulling van de sponsoring wordt steeds belangrijker;
6. Sponsoring vergt een visie op lange termijn om pas echt succesvol te zijn;
7. Integreer de sponsoring in de totale marketingcommunicatiemix;
8. Zorg voor een verdere professionalisering van het vak sportsponsoring.

In “Sportsponsoring in beeld” worden daarnaast aanbevelingen gedaan voor verder onderzoek. Opvallend is daarbij dat de effectiviteit nog steeds vaak wordt afgemeten aan het aantal minuten dat een naam of in logo in beeld is geweest of in de geschreven pers. De rol en mogelijke effecten van de digitale media blijven volledig onderbelicht, terwijl diverse sponsors (Rabobank.tv) al behoorlijk actief zijn. Web 2.0 alle mogelijkheden biedt de fan beter en intensiever te raken.

(Bericht geplaatst op Moblog.nl)

About the Author

Vincent Leenders
mediamiks.nl is van Vincent Leenders. Alles op deze weblog schrijf ik op persoonlijke titel. De onderwerpen varieren van meldingen over sport in de mix met nieuwe media tot zaken of ideeen die er business-wise toe doen. Ik heb in Nijmegen aan de KU Nederlandse taal- en letterkunde en Communicatiewetenschap (Reclame/Marketing, specialisatie sportsponsoring) gestudeerd, maar daarnaast vooral in Arnhem geleefd, een onvergetelijke tijd. Van 1988 tot 1990 ben ik dienst geweest bij Standex Periodieken in Veenendaal als traffic manager en met verloren gegane (sport-)journalistieke ambities bij De Gelderlander en SCHAATS. In dienst van Telenetwork/Teleworld Nederland (1991-1997) heb ik diverse functies bekleed en aan de wieg gestaan van voice response-diensten als horoscopen, weer- en sneeuwinformatie, puzzellijnen, diverse soorten spelletjes, sweepstakes, entertainment, interactieve teletext en de eerste direct response-televisie. Een uitstapje naar RTL Plus in Duitsland maakt onderdeel uit van deze jaren. Van 1997 tot 1998 was ik interim-manager bij Scoot resp. VNU Dagbladengroep. Vanaf oktober 1998 ben ik werkzaam geweest bij het bijkantoor van Media Groep West in Bemmel, waar ik met de (hernieuwde) lancering van voice reponse-diensten, interactieve teletext en de eerste premium sms-dienst in Nederland een deel van de basis heb gelegd voor de oprichting van Mobillion. Van januari 2000 tot en met februari 2008 had ik resp. Content Manager en Business Manager Marketing & Media op mijn visitekaartje staan. Ik beschouw me zelf inmiddels maar als een nieuwe media-veteraan. Sinds 1 maart 2008 ben ik Business Development Manager bij Skopamedia. Een 100%-dochter van de Koninklijke BDU met de uitdagende opdracht lokale nieuwsmedia naar de digitale wereld te begeleiden. In eerste instantie met “oude” titels, maar vooral met nieuwe diensten, concepten, media, produkten en platforms. Daarnaast ben ik als blogger vooral actief voor Arnhem-Direct en af en toe op Molblog. Vragen, opmerkingen of aanvullingen? vincent (at) mediamiks.nl.

Be the first to comment on "Sportsponsoring in beeld van A tot Z"

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.