Sponsors na de dood

De zoektocht naar additionele inkomstenbronnen in het betaalde voetbal binnen en buiten de grenzen is in volle gang: binnen twee weken zal de eredivisie een ei leggen over de verdeling van de tv-rechten in Nederland, het laatste signaal uit Brussel wijst erop dat de Toto haar monopolie gaat verliezen, Ajax verruilt na jarenlange trouwe dienst shirtsponsor ABN/AMRO in voor AEGON. NAC en FC Groningen gaan in samenwerking met Legea Nederland van start met een eigen sportkledinglijn: Klupp Sportswear. Volgens de papieren editie van Voetbal International van de afgelopen week zou zelfs het natuurlijke huwelijk tussen PSV en Philips kleerscheuren vertonen, omdat er voor de huidige landskampioen te weinig rendement uit de sponsoring zou komen. Espanyol, de tweede club van Barcelona, gooit het over een hele andere boeg. De club wil weg uit het in 1992 voor de Olympische Spelen gebouwde stadion op de berg Montjuich. De plannen voorzien in de bouw van een nieuw onderkomen, waarvan de naam ook al bekend is: het Cornella-El Prat-stadion. Dat stadion zal tevens een commercieel centrum huisvesten, met verschillende ontspanningsmogelijkheden, variërend van een hotel tot horeca-aangelegenheden en van een bioscoop tot aan een feestzaal, waar huwelijk en doopplechtigheden kunnen plaatsvinden. Het meest bijzondere onderdeel is een kerkhof, waarin supporters na hun dood een urn met hun as kunnen laten plaatsen. Er is plek voor 15.000 toeschouwers en 50 Espanyol-fans zouden al een optie hebben genomen. De club rekent voor de opbrengsten van deze laatste rustplaatsen op een bedrag van ca. € 3,5 miljoen.

About the Author

Vincent Leenders
mediamiks.nl is van Vincent Leenders. Alles op deze weblog schrijf ik op persoonlijke titel. De onderwerpen varieren van meldingen over sport in de mix met nieuwe media tot zaken of ideeen die er business-wise toe doen. Ik heb in Nijmegen aan de KU Nederlandse taal- en letterkunde en Communicatiewetenschap (Reclame/Marketing, specialisatie sportsponsoring) gestudeerd, maar daarnaast vooral in Arnhem geleefd, een onvergetelijke tijd. Van 1988 tot 1990 ben ik dienst geweest bij Standex Periodieken in Veenendaal als traffic manager en met verloren gegane (sport-)journalistieke ambities bij De Gelderlander en SCHAATS. In dienst van Telenetwork/Teleworld Nederland (1991-1997) heb ik diverse functies bekleed en aan de wieg gestaan van voice response-diensten als horoscopen, weer- en sneeuwinformatie, puzzellijnen, diverse soorten spelletjes, sweepstakes, entertainment, interactieve teletext en de eerste direct response-televisie. Een uitstapje naar RTL Plus in Duitsland maakt onderdeel uit van deze jaren. Van 1997 tot 1998 was ik interim-manager bij Scoot resp. VNU Dagbladengroep. Vanaf oktober 1998 ben ik werkzaam geweest bij het bijkantoor van Media Groep West in Bemmel, waar ik met de (hernieuwde) lancering van voice reponse-diensten, interactieve teletext en de eerste premium sms-dienst in Nederland een deel van de basis heb gelegd voor de oprichting van Mobillion. Van januari 2000 tot en met februari 2008 had ik resp. Content Manager en Business Manager Marketing & Media op mijn visitekaartje staan. Ik beschouw me zelf inmiddels maar als een nieuwe media-veteraan. Sinds 1 maart 2008 ben ik Business Development Manager bij Skopamedia. Een 100%-dochter van de Koninklijke BDU met de uitdagende opdracht lokale nieuwsmedia naar de digitale wereld te begeleiden. In eerste instantie met “oude” titels, maar vooral met nieuwe diensten, concepten, media, produkten en platforms. Daarnaast ben ik als blogger vooral actief voor Arnhem-Direct en af en toe op Molblog. Vragen, opmerkingen of aanvullingen? vincent (at) mediamiks.nl.

Be the first to comment on "Sponsors na de dood"

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.