Nieuwe media 0.1

Mijn roots liggen in de oude media en ik kan het dan ook nooit laten bij tijd en wijle toch wat papierwerk door te bladeren om te kijken welke kansen de traditionele uitgevers op crossmediaal terrein laten liggen of de mogelijkheden van de nieuwe media onbenut laten. Mediaconsumptie van de consument is immers het adagium, niet het medium. Nieuwe media is overigens een rekbaar begrip, want ruim zestien jaar geleden mocht ik op verjaardagspartijtjes al melden dat ik iets deed in de nieuwe media. De dialoog stopte daarna overigens vrij snel, want veel kennis en begrip van wat ik deed was niet aanwezig, terwijl het toch echt maar ging om Interactieve Voice Response-diensten via die “duurbetaalde” 06-nummers van fl. 0,50 per minuut. De gulden is een euro geworden. De 0,50 cent is gestegen naar 0,80. De verwondering over het gebruik is altijd gebleven. De nieuwe media uit 1991 zijn oude media geworden, hoewel ik afgelopen jaar nog mocht ervaren dat het laten vervallen van een keuzemenu, waarin mensen konden kiezen om een 0 op de telefoon te draaien of te toetsen, tot klachten leidde, omdat men nu niet wist wat te doen, simpelweg vanwege het feit dat men nog de beschikking had over een draaischijftoestel. Ik leef zelf bijna 12 uur per dag online, heb vrij recent toch pas de enorme communicatie- en inspiratiekracht van de blogosphere en Twitter ontdekt (ook vanwege The Real Life-component!) en stuur daarom ook met regelmaat de kinderen weg achter de pc. Na een dergelijke anekdote over draaischijftoestellen kan ik een beetje beter begrijpen waarom de mediabestedingen maar relatief langzaam verschuiven naar online.

About the Author

Vincent Leenders
mediamiks.nl is van Vincent Leenders. Alles op deze weblog schrijf ik op persoonlijke titel. De onderwerpen varieren van meldingen over sport in de mix met nieuwe media tot zaken of ideeen die er business-wise toe doen. Ik heb in Nijmegen aan de KU Nederlandse taal- en letterkunde en Communicatiewetenschap (Reclame/Marketing, specialisatie sportsponsoring) gestudeerd, maar daarnaast vooral in Arnhem geleefd, een onvergetelijke tijd. Van 1988 tot 1990 ben ik dienst geweest bij Standex Periodieken in Veenendaal als traffic manager en met verloren gegane (sport-)journalistieke ambities bij De Gelderlander en SCHAATS. In dienst van Telenetwork/Teleworld Nederland (1991-1997) heb ik diverse functies bekleed en aan de wieg gestaan van voice response-diensten als horoscopen, weer- en sneeuwinformatie, puzzellijnen, diverse soorten spelletjes, sweepstakes, entertainment, interactieve teletext en de eerste direct response-televisie. Een uitstapje naar RTL Plus in Duitsland maakt onderdeel uit van deze jaren. Van 1997 tot 1998 was ik interim-manager bij Scoot resp. VNU Dagbladengroep. Vanaf oktober 1998 ben ik werkzaam geweest bij het bijkantoor van Media Groep West in Bemmel, waar ik met de (hernieuwde) lancering van voice reponse-diensten, interactieve teletext en de eerste premium sms-dienst in Nederland een deel van de basis heb gelegd voor de oprichting van Mobillion. Van januari 2000 tot en met februari 2008 had ik resp. Content Manager en Business Manager Marketing & Media op mijn visitekaartje staan. Ik beschouw me zelf inmiddels maar als een nieuwe media-veteraan. Sinds 1 maart 2008 ben ik Business Development Manager bij Skopamedia. Een 100%-dochter van de Koninklijke BDU met de uitdagende opdracht lokale nieuwsmedia naar de digitale wereld te begeleiden. In eerste instantie met “oude” titels, maar vooral met nieuwe diensten, concepten, media, produkten en platforms. Daarnaast ben ik als blogger vooral actief voor Arnhem-Direct en af en toe op Molblog. Vragen, opmerkingen of aanvullingen? vincent (at) mediamiks.nl.

1 Comment on "Nieuwe media 0.1"

  1. haha, leuk verhaal. :). Laat Twitter een de blogosfeer een waardevolle inspiratiebron voor jou zijn!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.