Liverpool wint Shorty Award voor Twitter-strategie

Sportief gezien mag het dan allemaal wat minder gaan met Liverpool, de voetbalclub van o.a. Luis Suarez en Dirk Kuyt, online gaat het de club wel voor de wind. Tijdens de Shorty Awards is @LFC van “The Reds” verkozen tot het beste sport-twitter-account. De Shorty Awards staan ook wel bekend als de Grammy Awards voor de social media en werden dit keer voor de vier keer gehouden. Liverpool liet in de verkiezing gerenommeerde tegenstanders als Real Madrid, New York Giants, McLaren F1, FC Barcelona en Manchester City achter zich.

Ondanks het enorme aantal volgers (meer dan 800.000) van Liverpool wordt ruimschoots de tijd genomen volgers te antwoorden of een retweet te plaatsen. Retweets door een club wordt steeds vaker gezien als “de nieuwe handtekening”. Via @LFC worden bovendien met regelmaat quizzen gespeeld en verwezen naar quizzen die op andere sites plaatsvinden.

Twitter take-over

Bij tijd en wijle doet Liverpool een Twitter take-over, waarbij het account @LFC gedurende een korte periode wordt bemand door een of meerdere spelers die vanuit @LFC antwoord geven op tweets van de fans. Dat werkt twee kanten op: spelers krijgen direct contact met de fans, de fans hebben redenen om op gezette tijden @LFC te volgen. Een effect dat nog extra wordt versterkt door het feit dat deze Twitter take-overs op vaste (uitzend-)tijdstippen plaatsvinden.

Het officiële clubnieuws mag uiteraard niet ontbreken op @LFC. Meest opvallende daarbij is dat niet van minuut tot minuut verslag wordt gedaan van wedstrijden. Liverpool schat in dat er daarvoor voldoende andere kanalen/media beschikbaar zijn. Opmerkelijk, de topduels in de Nederlandse eredivisie zorgen vrijwel zonder uitzondering voor een trending topic.
Hub
Twitter wordt veel meer dan de andere kanalen als centraal punt gezien om te linken naar de plaatsen waarop regelmatig wordt geupdated: de website, LFC TV, Tumblr en Pinterest. Twitter als alles verbindende schakel van Liverpool’s Content.

Vanuit @LFC wordt zonder schroom gelinkt naar sites van bloggers en anderen die vol liefde over hun club schrijven. In tegenstelling tot veel andere clubs die toch nog vooral op zenden zijn gericht.

via UK Sports Network, ©Twittermania @VincentL

Be the first to comment on "Liverpool wint Shorty Award voor Twitter-strategie"

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.