Koninklijke BDU schrapt 54 banen

Logo BDU

De reorganisatie bij Koninklijke BDU kostte eerder dit jaar al negentien banen, daar komen nog 35 banen bij, zo maakte de directie woensdag 15 juli bekend. Het verlies van de 54 voltijdsbanen moet begin 2011 gerealiseerd zijn en betekent voor zo’n tachtig mensen het verlies van hun werk. Volgens de Barneveldse Krant gaat het in 24 gevallen om gedwongen ontslag en bij de rest via natuurlijk verloop. De ontslagen vallen zowel bij de holding, het grafische bedrijf en de uitgeverij. Volgens de uitgever van verschillende dagbladen, huis-aan-huisbladen en vaktijdschriften is het snoeien noodzakelijk zodat ‘bloeien in de toekomst weer mogelijk is’.

Omzetdaling
“De reductie van een aantal mensen was al ingezet doordat we vanaf vorig jaar advertenties in India laten maken”, legt directiesecretaris Marnix Kreyns uit. “Verder hebben we te maken met meer geautomatiseerde bedrijfsprocessen waardoor minder mensen nodig zijn. (..) Daar bovenop is nu de actuele economische crisis gekomen, waardoor de omzet van onze kranten en tijdschriften fors is gedaald met 15 tot 20 procent. Overigens hebben alle uitgevers in Nederland daarmee te maken. Op de korte termijn moeten we nu ingrijpen om weer te kunnen groeien als de markt aantrekt.”

Multimediaal
De directiesecretaris zegt volop vertrouwen te hebben in de producten die de BDU maakt. “Een deel van de problemen is conjunctureel, door de crisis vallen inkomsten tegen. Maar we hebben ook een structureel probleem: veel advertenties worden tegenwoordig op internet geplaatst, die krijgen we niet meer terug. Wij spelen daarop in door multimediaal te gaan werken, hoewel internet voor krantenuitgevers nog altijd niet rendabel is. Er wordt hard gewerkt aan manieren waardoor meer inkomsten via internet haalbaar zijn.”

Die nieuwe activiteiten komen grotendeels vanuit Skopamedia.

Heel vervelend. Sterkte voor de direct betrokkenen.

About the Author

Vincent Leenders
mediamiks.nl is van Vincent Leenders. Alles op deze weblog schrijf ik op persoonlijke titel. De onderwerpen varieren van meldingen over sport in de mix met nieuwe media tot zaken of ideeen die er business-wise toe doen. Ik heb in Nijmegen aan de KU Nederlandse taal- en letterkunde en Communicatiewetenschap (Reclame/Marketing, specialisatie sportsponsoring) gestudeerd, maar daarnaast vooral in Arnhem geleefd, een onvergetelijke tijd. Van 1988 tot 1990 ben ik dienst geweest bij Standex Periodieken in Veenendaal als traffic manager en met verloren gegane (sport-)journalistieke ambities bij De Gelderlander en SCHAATS. In dienst van Telenetwork/Teleworld Nederland (1991-1997) heb ik diverse functies bekleed en aan de wieg gestaan van voice response-diensten als horoscopen, weer- en sneeuwinformatie, puzzellijnen, diverse soorten spelletjes, sweepstakes, entertainment, interactieve teletext en de eerste direct response-televisie. Een uitstapje naar RTL Plus in Duitsland maakt onderdeel uit van deze jaren. Van 1997 tot 1998 was ik interim-manager bij Scoot resp. VNU Dagbladengroep. Vanaf oktober 1998 ben ik werkzaam geweest bij het bijkantoor van Media Groep West in Bemmel, waar ik met de (hernieuwde) lancering van voice reponse-diensten, interactieve teletext en de eerste premium sms-dienst in Nederland een deel van de basis heb gelegd voor de oprichting van Mobillion. Van januari 2000 tot en met februari 2008 had ik resp. Content Manager en Business Manager Marketing & Media op mijn visitekaartje staan. Ik beschouw me zelf inmiddels maar als een nieuwe media-veteraan. Sinds 1 maart 2008 ben ik Business Development Manager bij Skopamedia. Een 100%-dochter van de Koninklijke BDU met de uitdagende opdracht lokale nieuwsmedia naar de digitale wereld te begeleiden. In eerste instantie met “oude” titels, maar vooral met nieuwe diensten, concepten, media, produkten en platforms. Daarnaast ben ik als blogger vooral actief voor Arnhem-Direct en af en toe op Molblog. Vragen, opmerkingen of aanvullingen? vincent (at) mediamiks.nl.

Be the first to comment on "Koninklijke BDU schrapt 54 banen"

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.