Jupiler League kan MKB niet missen

Zonder sponsorgelden geen betaald voetbal en al helemaal niet in de Jupiler League. Onderzoek van MKB Nederland en de KNVB heeft uitgewezen dat het aandeel in de omzet afkomstig van sponsors in de laatste vier jaar is gestegen naar 54% ten opzichte van ca. 47% in 2004. Een gemiddelde club heeft ca. 120 tot 130 sponsors, die meestal te vinden zijn bij de lokale en regionale bedrijven. In totaal gaat het om zo’n 5000 bedrijven bij de 20 clubs die de eerste divisie rijk is, gezamenlijk goed voor 80% van de totale omzet. De belangrijkste reden om te sponsoren is in veel gevallen de mogelijkheid tot netwerken, terwijl daarnaast blijkt dat niet-commerciele motieven zoals liefde voor de sport, emotionele binding met de club, stad of regio en het gevoel iets terug te willen doen nu die mogelijkheden er zijn, vaak een overweging vormen. Eerder deze week lanceerde de Cooperatie Eerste Divisie in samenwerking met hoofdsponsor Jupiler een breed gedragen mobiel initiatief.

About the Author

Vincent Leenders
mediamiks.nl is van Vincent Leenders. Alles op deze weblog schrijf ik op persoonlijke titel. De onderwerpen varieren van meldingen over sport in de mix met nieuwe media tot zaken of ideeen die er business-wise toe doen. Ik heb in Nijmegen aan de KU Nederlandse taal- en letterkunde en Communicatiewetenschap (Reclame/Marketing, specialisatie sportsponsoring) gestudeerd, maar daarnaast vooral in Arnhem geleefd, een onvergetelijke tijd. Van 1988 tot 1990 ben ik dienst geweest bij Standex Periodieken in Veenendaal als traffic manager en met verloren gegane (sport-)journalistieke ambities bij De Gelderlander en SCHAATS. In dienst van Telenetwork/Teleworld Nederland (1991-1997) heb ik diverse functies bekleed en aan de wieg gestaan van voice response-diensten als horoscopen, weer- en sneeuwinformatie, puzzellijnen, diverse soorten spelletjes, sweepstakes, entertainment, interactieve teletext en de eerste direct response-televisie. Een uitstapje naar RTL Plus in Duitsland maakt onderdeel uit van deze jaren. Van 1997 tot 1998 was ik interim-manager bij Scoot resp. VNU Dagbladengroep. Vanaf oktober 1998 ben ik werkzaam geweest bij het bijkantoor van Media Groep West in Bemmel, waar ik met de (hernieuwde) lancering van voice reponse-diensten, interactieve teletext en de eerste premium sms-dienst in Nederland een deel van de basis heb gelegd voor de oprichting van Mobillion. Van januari 2000 tot en met februari 2008 had ik resp. Content Manager en Business Manager Marketing & Media op mijn visitekaartje staan. Ik beschouw me zelf inmiddels maar als een nieuwe media-veteraan. Sinds 1 maart 2008 ben ik Business Development Manager bij Skopamedia. Een 100%-dochter van de Koninklijke BDU met de uitdagende opdracht lokale nieuwsmedia naar de digitale wereld te begeleiden. In eerste instantie met “oude” titels, maar vooral met nieuwe diensten, concepten, media, produkten en platforms. Daarnaast ben ik als blogger vooral actief voor Arnhem-Direct en af en toe op Molblog. Vragen, opmerkingen of aanvullingen? vincent (at) mediamiks.nl.

Be the first to comment on "Jupiler League kan MKB niet missen"

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.