Geen Marlboro meer op Ferrari

Het logo van Marlboro is definitief verdwenen van de auto’s uit de Formule 1-stal van Ferrari. Philip Morris, eigenaar van Marlboro, heeft besloten om voortaan alleen nog maar de barcode op de wagen te publiceren. Een beslissing die valt terug te voeren naar de EU-regelgeving met betrekking tot de tabaksreclame, die stamt uit 2005.

De naam Marlboro blijft ook opgenomen blijft in de officiële teamnaam van Ferrari, de ‘Scuderia Marlboro Ferrari’. Zowel Ferrari als de Altria Groep, moederbedrijf van Philip Morris hebben te kennen gegeven dat het logo niet meer zal terugkeren. Marlboro is al sinds mensenheugenis, 1972, actief als sponsor in de Formule 1, onder meer ruim 20 jaar van McLaren en vanaf 1997 hoofdsponsor van Ferrari. Het logo zal dan weliswaar verdwijnen, tot en met het raceseizoen 2011 zal nu een zwarte streepjescode op een witte achtergrond zichtbaar zijn en dat is toch nog altijd goed een jaarlijkse bijdrage van, naar verluidt, 300 miljoen dollar.

Ferrari

About the Author

Vincent Leenders
mediamiks.nl is van Vincent Leenders. Alles op deze weblog schrijf ik op persoonlijke titel. De onderwerpen varieren van meldingen over sport in de mix met nieuwe media tot zaken of ideeen die er business-wise toe doen. Ik heb in Nijmegen aan de KU Nederlandse taal- en letterkunde en Communicatiewetenschap (Reclame/Marketing, specialisatie sportsponsoring) gestudeerd, maar daarnaast vooral in Arnhem geleefd, een onvergetelijke tijd. Van 1988 tot 1990 ben ik dienst geweest bij Standex Periodieken in Veenendaal als traffic manager en met verloren gegane (sport-)journalistieke ambities bij De Gelderlander en SCHAATS. In dienst van Telenetwork/Teleworld Nederland (1991-1997) heb ik diverse functies bekleed en aan de wieg gestaan van voice response-diensten als horoscopen, weer- en sneeuwinformatie, puzzellijnen, diverse soorten spelletjes, sweepstakes, entertainment, interactieve teletext en de eerste direct response-televisie. Een uitstapje naar RTL Plus in Duitsland maakt onderdeel uit van deze jaren. Van 1997 tot 1998 was ik interim-manager bij Scoot resp. VNU Dagbladengroep. Vanaf oktober 1998 ben ik werkzaam geweest bij het bijkantoor van Media Groep West in Bemmel, waar ik met de (hernieuwde) lancering van voice reponse-diensten, interactieve teletext en de eerste premium sms-dienst in Nederland een deel van de basis heb gelegd voor de oprichting van Mobillion. Van januari 2000 tot en met februari 2008 had ik resp. Content Manager en Business Manager Marketing & Media op mijn visitekaartje staan. Ik beschouw me zelf inmiddels maar als een nieuwe media-veteraan. Sinds 1 maart 2008 ben ik Business Development Manager bij Skopamedia. Een 100%-dochter van de Koninklijke BDU met de uitdagende opdracht lokale nieuwsmedia naar de digitale wereld te begeleiden. In eerste instantie met “oude” titels, maar vooral met nieuwe diensten, concepten, media, produkten en platforms. Daarnaast ben ik als blogger vooral actief voor Arnhem-Direct en af en toe op Molblog. Vragen, opmerkingen of aanvullingen? vincent (at) mediamiks.nl.

1 Comment on "Geen Marlboro meer op Ferrari"

  1. erg jammer dat de reclame gaat verdwijnen,dit betekend minder sponsorgeld,dus meer kosten voor de fabrikant!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.