Gamification van de National Football League (NFL)

De start van de NFL, de National Football League, in Amerika op woensdag 5 september jl. ging dit keer gepaard met opmerkelijke zaken. Meest in het oog springend was natuurlijk de sponsordeal die werd afgesloten met Pepsico, een sponsorcontract voor de periode van 10 jaar met een totale waarde van 2,3 miljard euro. Een van de grootste sponsorcontracten ooit.  Een tweede opmerkelijke feit was de omarming door Twitter van de NFL, met de opening van een speciale pagina. Een tak van sport, waarmee het sociale network heeft geexperimenteerd rondom het Europees Kampioenschap 2012. In tegenstelling tot de prestaties van Oranje kennelijk wel succesvol, deze wijze van covering heeft o.a. al navolging gekregen in het huwelijk tussen Twitter en de Bundesliga.

Een andere opmerkelijk feit was de aankondiging over de NFL dat wordt gestart met een een online “Fan Rewards Program”. Er wordt nadrukkelijk gebruik gemaakt van Gamification, een fenomeen dat in de bekende Hype Circle van Gartner inmiddels bijna de top heeft bereikt. In 2012 zou het bij Gamification zelfs om een markt van 2,8 miljard gaan. De term “sportification”, zoals eerder door Gijsbregt geintroduceerd, is overigens ook in mijn ogen beter van toepassing: in geen enkele bedrijfstak is de loyaliteit van fans groter en passievoller dan bij sport.

Wie de site van de NFL bezoekt, valt direct met zijn neus in de boter. Een bezoek aan de homepagina levert direct punten op, waarmee je saldo opbouwt voor echte merchandisingartikelen, kortingscodes en een kans om tickets te winnen voor de Pro Bowl. De gamification van de NFL is verzorgd door het bedrijf BigDoor, dat vorig jaar al de Major Basketball League voorzag van een vergelijkbaar concept.

Het NFL Rewards program maakt gebruik van een aantal standaard gamification-elementen zoals punten, leaderboards, sociale aspecten en prestaties. Het unieke van de invulling deze keer is dat de verzamelde punten ook kunnen worden ingewisseld voor echte prijzen. Daarnaast kunnen ook niet-registreerde gebruikers punten krijgen voor het bekijken van video’s, het lezen van artikelen of het achterlaten van een reactie. Het mobiele domein maakt integraal onderdeel uit van de gamification van de NFL.

Ik denk dat de NFL met deze implementatie een trend in gang heeft gezet, die ongekende mogelijkheden biedt fans nauwer te betrekken bij de totale sportbeleving. Niet alleen sec online, maar ook in de live-beleving op de plek van de wedstrijden en in de combinatie van Social TV en Second Screen. Met grote kansen voor zowel sportbonden, maar ook voor clubs op professioneel en amateurniveau. Het wachten is op de Nederlandse primeur.

(Bericht geplaatst op Sportnext.nl)

Be the first to comment on "Gamification van de National Football League (NFL)"

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.