Financials en telco’s belangrijkste sponsors EK2008

Volgens de papieren editie van Voetbal International van deze week zijn financiele dienstverleners en telecombedrijven de belangrijkste sponsors van het EK2008 in Oostenrijk/Zwitserland. Het blad telt 47 invloedrijke sponsors verdeeld over de zestien landen en daarvan zijn er 19 afkomstig uit de genoemde sectoren. Opvallend aan de opsomming is voor wat betreft Nederland en Rusland dat er sprake is van een “consortium” van tien sponsors. Nationale Nederlanden heeft daarbij de leiding over het Nederlandse tiental. Geen van de officiële sponsors van het toernooi (Adidas, Canon, Carlsberg, Castrol, Coca-Cola, Continental, Hyundai/Kia, JVC, Mastercard en McDonald’s) behoort trouwens tot de genoemde financiele of telecom-branche. De kledingsponsors hebben hun aandeel redelijk verdeeld. Adidas, Nike en Puma hebben ieder 5 landen onder contract, terwijl Umbro de Zweden voorziet. Adidas mag bovendien de scheidsrechters aankleden en de officiële wedstrijdbal leveren. De deelnemende landen hebben in totaal 184 miljoen euro te verdelen. Wanneer Nederland alles wint en kampioen wordt, dan kan de KNVB 23 miljoen euro bijschrijven.

About the Author

Vincent Leenders
mediamiks.nl is van Vincent Leenders. Alles op deze weblog schrijf ik op persoonlijke titel. De onderwerpen varieren van meldingen over sport in de mix met nieuwe media tot zaken of ideeen die er business-wise toe doen. Ik heb in Nijmegen aan de KU Nederlandse taal- en letterkunde en Communicatiewetenschap (Reclame/Marketing, specialisatie sportsponsoring) gestudeerd, maar daarnaast vooral in Arnhem geleefd, een onvergetelijke tijd. Van 1988 tot 1990 ben ik dienst geweest bij Standex Periodieken in Veenendaal als traffic manager en met verloren gegane (sport-)journalistieke ambities bij De Gelderlander en SCHAATS. In dienst van Telenetwork/Teleworld Nederland (1991-1997) heb ik diverse functies bekleed en aan de wieg gestaan van voice response-diensten als horoscopen, weer- en sneeuwinformatie, puzzellijnen, diverse soorten spelletjes, sweepstakes, entertainment, interactieve teletext en de eerste direct response-televisie. Een uitstapje naar RTL Plus in Duitsland maakt onderdeel uit van deze jaren. Van 1997 tot 1998 was ik interim-manager bij Scoot resp. VNU Dagbladengroep. Vanaf oktober 1998 ben ik werkzaam geweest bij het bijkantoor van Media Groep West in Bemmel, waar ik met de (hernieuwde) lancering van voice reponse-diensten, interactieve teletext en de eerste premium sms-dienst in Nederland een deel van de basis heb gelegd voor de oprichting van Mobillion. Van januari 2000 tot en met februari 2008 had ik resp. Content Manager en Business Manager Marketing & Media op mijn visitekaartje staan. Ik beschouw me zelf inmiddels maar als een nieuwe media-veteraan. Sinds 1 maart 2008 ben ik Business Development Manager bij Skopamedia. Een 100%-dochter van de Koninklijke BDU met de uitdagende opdracht lokale nieuwsmedia naar de digitale wereld te begeleiden. In eerste instantie met “oude” titels, maar vooral met nieuwe diensten, concepten, media, produkten en platforms. Daarnaast ben ik als blogger vooral actief voor Arnhem-Direct en af en toe op Molblog. Vragen, opmerkingen of aanvullingen? vincent (at) mediamiks.nl.

Be the first to comment on "Financials en telco’s belangrijkste sponsors EK2008"

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.