Finale van Euro2008 meer dan € 300 miljoen waard

Volgens onderzoek van MasterCard, een van de hoofdsponsors van Euro2008, vertegenwoordigt de finale tussen Spanje en Duitsland een economische waarde van meer dan 300 miljoen euro. De Spanjaarden strijken bij winst een geldbedrag op van € 23 miljoen, de Duitsers moeten het dan met een miljoen minder doen door hun nederlaag in de groepsfase tegen de Kroaten.

Euro2008

Bij verlies van “La Selección” is het toernooi voor Spanje nog altijd goed voor € 20 miljoen en bij een dergelijk resultaat van “Die Mannschaft” keren de Duitsers met een miljoen minder naar huis. De economische waarde van een eventuele winst kan volgens het MasterCard-onderzoek echter oplopen tot ruim € 90 miljoen, vooral veroorzaakt door sponsorcontracten, televisierechten, de stijgende verkoop van toegangskaarten, merchandising, toerisme en een stijging van het consumentenvertrouwen. Voor de verliezer worden deze effecten nog altijd goed geacht voor een bedrag van € 40 miljoen.

De cijfers van dit nieuwe onderzoek, die zijn gepresenteerd aan de vooravond van de finale in het Ernst Happel Stadion in Wenen, borduren voort op een eerder onderzoek, waarin MasterCard becijferde dat de totale waarde van het toernooi in Zwitserland en Oostenrijk kon oplopen tot 1,4 miljard euro.

De benefit voor de beide organiserende landen zou goed zijn voor 470 miljoen euro. Alleen de finale zou al 100 miljoen euro opleveren. De andere in het onderzoek aangehaalde factoren voor de genoemde bedragen worden gevormd door “de groeiende economische betekenis van voetbal voor de supporters, teams, sponsors en de nationale economie.”

About the Author

Vincent Leenders
mediamiks.nl is van Vincent Leenders. Alles op deze weblog schrijf ik op persoonlijke titel. De onderwerpen varieren van meldingen over sport in de mix met nieuwe media tot zaken of ideeen die er business-wise toe doen. Ik heb in Nijmegen aan de KU Nederlandse taal- en letterkunde en Communicatiewetenschap (Reclame/Marketing, specialisatie sportsponsoring) gestudeerd, maar daarnaast vooral in Arnhem geleefd, een onvergetelijke tijd. Van 1988 tot 1990 ben ik dienst geweest bij Standex Periodieken in Veenendaal als traffic manager en met verloren gegane (sport-)journalistieke ambities bij De Gelderlander en SCHAATS. In dienst van Telenetwork/Teleworld Nederland (1991-1997) heb ik diverse functies bekleed en aan de wieg gestaan van voice response-diensten als horoscopen, weer- en sneeuwinformatie, puzzellijnen, diverse soorten spelletjes, sweepstakes, entertainment, interactieve teletext en de eerste direct response-televisie. Een uitstapje naar RTL Plus in Duitsland maakt onderdeel uit van deze jaren. Van 1997 tot 1998 was ik interim-manager bij Scoot resp. VNU Dagbladengroep. Vanaf oktober 1998 ben ik werkzaam geweest bij het bijkantoor van Media Groep West in Bemmel, waar ik met de (hernieuwde) lancering van voice reponse-diensten, interactieve teletext en de eerste premium sms-dienst in Nederland een deel van de basis heb gelegd voor de oprichting van Mobillion. Van januari 2000 tot en met februari 2008 had ik resp. Content Manager en Business Manager Marketing & Media op mijn visitekaartje staan. Ik beschouw me zelf inmiddels maar als een nieuwe media-veteraan. Sinds 1 maart 2008 ben ik Business Development Manager bij Skopamedia. Een 100%-dochter van de Koninklijke BDU met de uitdagende opdracht lokale nieuwsmedia naar de digitale wereld te begeleiden. In eerste instantie met “oude” titels, maar vooral met nieuwe diensten, concepten, media, produkten en platforms. Daarnaast ben ik als blogger vooral actief voor Arnhem-Direct en af en toe op Molblog. Vragen, opmerkingen of aanvullingen? vincent (at) mediamiks.nl.

Be the first to comment on "Finale van Euro2008 meer dan € 300 miljoen waard"

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.