De scheve schaats van sportsponsoring

Rasmussen

Bij de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) verscheen onlangs van de hand van drs. Daan Muntinga een publicatie over de effecten die een sponsor kunnen treffen, wanneer de gesponsorde ploeg, sporter of club negatieve publiciteit genereert. De oorzaken kunnen divers zijn: doping, schandalen, tegenvallende prestatie, ruzies.

Voorbeelden uit het recent en verre verleden zijn er genoeg: de affaire Rasmussen en de Rabobank in de Tour van 2007, de damesvolleybalploeg die haar Road to Beijing zag stranden, PSV en Ajax, waar afgelopen seizoen iedereen over elkaar heen rolde, de intralipid-affaire bij PDM, de dopingampullen bij Festina en vrij recent wielrenner Tom Boonen die werd betrapt op het gebruik van cocaine. Van de laatste liggen de spots voor de komende Tour al klaar.

De titel van de publicatie is “Een scheve schaats. Over de keerzijde van sportsponsoring.” en de conclusie luidt dat een “incident rond een sportteam het imago van de sponsor kan beschadigen”. Muntinga trekt zes conclusies:
1. Mensen die het incident negatief ervaren, beoordelen het imago van de gesponsorde negatiever;
2. Na een incident beoordelen fans het imago van de gesponsorde negatiever dan de niet-fans;
3. Een laag imago van de gesponsorde gaat gepaard met een laag imago van de sponsor;
4. Een goede fit tussen sponsor en gesponsorde heeft een versterkend negatief effect bij incidenten of tegenvallende prestaties;
5. Wanneer de sponsor schuldig wordt geacht aan het incident, dan wordt het imago van de sponsor lager beoordeeld;
6. Merkbekendheid heeft een positief effect op het merkmago, maar fungeert niet als schokdemper op de impact van negatieve publicitet.

About the Author

Vincent Leenders
mediamiks.nl is van Vincent Leenders. Alles op deze weblog schrijf ik op persoonlijke titel. De onderwerpen varieren van meldingen over sport in de mix met nieuwe media tot zaken of ideeen die er business-wise toe doen. Ik heb in Nijmegen aan de KU Nederlandse taal- en letterkunde en Communicatiewetenschap (Reclame/Marketing, specialisatie sportsponsoring) gestudeerd, maar daarnaast vooral in Arnhem geleefd, een onvergetelijke tijd. Van 1988 tot 1990 ben ik dienst geweest bij Standex Periodieken in Veenendaal als traffic manager en met verloren gegane (sport-)journalistieke ambities bij De Gelderlander en SCHAATS. In dienst van Telenetwork/Teleworld Nederland (1991-1997) heb ik diverse functies bekleed en aan de wieg gestaan van voice response-diensten als horoscopen, weer- en sneeuwinformatie, puzzellijnen, diverse soorten spelletjes, sweepstakes, entertainment, interactieve teletext en de eerste direct response-televisie. Een uitstapje naar RTL Plus in Duitsland maakt onderdeel uit van deze jaren. Van 1997 tot 1998 was ik interim-manager bij Scoot resp. VNU Dagbladengroep. Vanaf oktober 1998 ben ik werkzaam geweest bij het bijkantoor van Media Groep West in Bemmel, waar ik met de (hernieuwde) lancering van voice reponse-diensten, interactieve teletext en de eerste premium sms-dienst in Nederland een deel van de basis heb gelegd voor de oprichting van Mobillion. Van januari 2000 tot en met februari 2008 had ik resp. Content Manager en Business Manager Marketing & Media op mijn visitekaartje staan. Ik beschouw me zelf inmiddels maar als een nieuwe media-veteraan. Sinds 1 maart 2008 ben ik Business Development Manager bij Skopamedia. Een 100%-dochter van de Koninklijke BDU met de uitdagende opdracht lokale nieuwsmedia naar de digitale wereld te begeleiden. In eerste instantie met “oude” titels, maar vooral met nieuwe diensten, concepten, media, produkten en platforms. Daarnaast ben ik als blogger vooral actief voor Arnhem-Direct en af en toe op Molblog. Vragen, opmerkingen of aanvullingen? vincent (at) mediamiks.nl.

Be the first to comment on "De scheve schaats van sportsponsoring"

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.