De premium twitter-hashtag als businessmodel?

Zowel RTL4 als BNN hebben donderdag 3 juni aangekondigd dat tweetberichten voorzien van een speciaal #-commando voortaan ook op teletext van de respectievelijke zender te zien zijn en ook onderin beeld op tv. Bij RTL gaat het om de verkiezingsdebatten, bij BNN om Ranking the Stars. In de zoektocht en de strijd om het scherm in de huiskamer en de opkomst van Social TV zou dit zeker voor de korte termijn nog wel eens een nieuwe dimensie kunnen krijgen en tot een meer dan interessant businessmodel kunnen leiden, dat in het verlengde ligt van eerdere modellen.

Aan het begin van dit decennium mocht ik mij gelukkig prijzen bij Mobillion een SMS-chat-dienst op SBS-teletext te exploiteren, waarbij via een interactieve techniek sms-berichtjes op een x-tal teletextpagina’s verschenen. Niet veel later werden chat-berichten ook op tv-zender The Box en de achterliggende teletext getoond. TMF startte ongeveer tegelijkertijd en dat moment viel samen met de introductie van premium sms in Nederland: de betaling Per Ontvangen Bericht.

Nu de koppeling tussen tweets op tv en teletext technisch tot stand is gekomen, ligt de mogelijkheid van een premium twitter-dienst voor de hand: iedereen is op zoek naar zijn five seconds of fame en wie dat wil, trekt ook zijn (mobiele) portemonnee wel. Het model: het gebruik van de hashtag moet worden betaald en kan worden gedaan door de twitteraar, nadat zijn bericht op tv en/of teletext is verschenen, een premium sms-bericht te sturen (in prijs varierend van 0,25 tot 1,50) met de melding dat het bericht is verschenen.

About the Author

Vincent Leenders
mediamiks.nl is van Vincent Leenders. Alles op deze weblog schrijf ik op persoonlijke titel. De onderwerpen varieren van meldingen over sport in de mix met nieuwe media tot zaken of ideeen die er business-wise toe doen. Ik heb in Nijmegen aan de KU Nederlandse taal- en letterkunde en Communicatiewetenschap (Reclame/Marketing, specialisatie sportsponsoring) gestudeerd, maar daarnaast vooral in Arnhem geleefd, een onvergetelijke tijd. Van 1988 tot 1990 ben ik dienst geweest bij Standex Periodieken in Veenendaal als traffic manager en met verloren gegane (sport-)journalistieke ambities bij De Gelderlander en SCHAATS. In dienst van Telenetwork/Teleworld Nederland (1991-1997) heb ik diverse functies bekleed en aan de wieg gestaan van voice response-diensten als horoscopen, weer- en sneeuwinformatie, puzzellijnen, diverse soorten spelletjes, sweepstakes, entertainment, interactieve teletext en de eerste direct response-televisie. Een uitstapje naar RTL Plus in Duitsland maakt onderdeel uit van deze jaren. Van 1997 tot 1998 was ik interim-manager bij Scoot resp. VNU Dagbladengroep. Vanaf oktober 1998 ben ik werkzaam geweest bij het bijkantoor van Media Groep West in Bemmel, waar ik met de (hernieuwde) lancering van voice reponse-diensten, interactieve teletext en de eerste premium sms-dienst in Nederland een deel van de basis heb gelegd voor de oprichting van Mobillion. Van januari 2000 tot en met februari 2008 had ik resp. Content Manager en Business Manager Marketing & Media op mijn visitekaartje staan. Ik beschouw me zelf inmiddels maar als een nieuwe media-veteraan. Sinds 1 maart 2008 ben ik Business Development Manager bij Skopamedia. Een 100%-dochter van de Koninklijke BDU met de uitdagende opdracht lokale nieuwsmedia naar de digitale wereld te begeleiden. In eerste instantie met “oude” titels, maar vooral met nieuwe diensten, concepten, media, produkten en platforms. Daarnaast ben ik als blogger vooral actief voor Arnhem-Direct en af en toe op Molblog. Vragen, opmerkingen of aanvullingen? vincent (at) mediamiks.nl.

2 Comments on "De premium twitter-hashtag als businessmodel?"

  1. Thomas Berends | 5 juni 2010 at 00:33 |

    Hoezo betalen voor sommige hashtags, dit is gewoon bullshit…

    Ik geloof niet dat dit betaald wordt, maar ik verwacht dat dit een gratis dienst wordt om TV meer interactief te maken.

  2. Hoezo betalen voor sommige hashtags ?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.