Celtic en de strategische inzet van Twitter

Een opmerkelijke stap in de mix van sport en social media komt deze week uit Schotland. De voormalige Europese voetbalgrootmacht Celtic uit Schotland (in 1967 winnaar van de Europa Cup I, in 1970 verliezer tegen ons aller Feyenoord) heeft inmiddels 4 accounts actief gemaakt op Twitter. Volgens de verantwoordelijke man voor digitale zaken, Tony Hamilton, wil de club daarmee meer in contact komen met z’n fans, en zo informatie ontsluiten voor verschillende doelgroepen en dus ook aan onderscheidende behoeften voldoen.

Hamilton heeft eerst onder zijn eigen naam Twitter ingezet om met de fans in contact te komen. Het echte voetbalaccount “@CelticFC” heeft dan ook al ruim meer dan 33.000 volgers, de teller van het aantal tweets stopt onder de 800. Er valt nog wel wat te winnen, de verslaglegging van het laatste competitieduel tussen Dunfermline en Celtic (0-4) blijft beperkt tot het melden van de doelpunten, rust- en eindstand. Opmerkelijk: het in Nederland reeds lang ingeburgerde gebruik van hashtags voor voetbalduels is in Schotland nog niet geland.

In een interview met Digital Football laat Hamilton weten het van groot belang te vinden dat Celtic zelf ook onderdeel uitmaakt van de diverse communities rondom zijn club die op het web al aanwezig zijn in de vorm van fora en diverse Twitter-accounts. “Twitter, maar ook andere social media geven ons de mogelijkheid fans te bereiken op een manier die vroeger ondenkbaar was”.

Op de officiële website wordt uitgebreid aangekondigd welke intenties Celtic heeft met het gebruik van Twitter en de 4 accounts. Met enkele opmerkelijke onderwerpen: de club publiceert een lijst met namen van spelers en technische leiding die Twitter gebruiken, waarmee direct duidelijkheid wordt verschaft over eventuele fake-accounts. Een tweede aspect is dat wordt aangegeven dat vanuit @CelticFC slechts weinig accounts zullen worden teruggevolgd, maar slechts die, die voor  de fans relevante en interessante tweets zouden kunnen brengen.

De accounts van Celtic:
@CelticFC: voor het echte voetbalnieuws rondom de club;
@CelticFCTickets: voor ticketverkoop;
@CFCCommercial: voor sponsoring;
@CelticFCShop: voor alle merchandising.

(Bericht geplaatst op Twittermania.nl)

Be the first to comment on "Celtic en de strategische inzet van Twitter"

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.