Meer sportieve financiën

Met meer dan gemiddelde belangstelling heb ik vanochtend De Telegraaf opengeslagen. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat hij vaak ook ongelezen weggaat. De vraag is bovendien relevant hoe lang ik die keuze nog kan maken 🙂. De reden voor de meer dan gemiddelde aandacht was de aankondiging van de nieuwe rubriek Telesport Financieel. Het ziet er wel aardig uit met een hoofdartikel over de overlevingstocht die binnen de schaatswereld momenteel en masse wordt gevoerd om Team Telfort ook volgend jaar nog te kunnen bewonderen. De aandacht voor het team is met het naderende afscheid ontdaan van alle warmte en inderdaad op de website is duidelijk te zien dat kansen zijn blijven liggen om de sponsoring naar 2.0 te tillen. Frank van den Wall Bake levert wederom een pleidooi voor de hoge impact van de schaatssport in Nederland, die vaak door potentiele sponsors als te seizoensgebonden wordt gezien. Actueel is het artikel over de strop die het schrappen van Parijs-Dakar betekent: ruim 100 miljoen euro, terwijl daarnaast wat kleine artikeltjes staan. Twee dingen vielen me daarbij op: worden sportcolumnisten een nieuwe categorie idolen? De overgang van Rick Reilly van Sports Illustrated naar ESPN levert hem jaarlijks drie miljoen dollar op. De transfersom voor Simon Zwartkruis van Sportweek naar Voetbal International zal ongetwijfeld wat minder zijn uitgevallen ongeacht de lagere dollarkoers. Opvallend is verder de aandacht voor Rabobank. Elders in de krant ruim aandacht voor de gisteren gepresenteerde nieuwe structuur, op deze pagina Telesport Financieel een infographic over het rendement van de sponsoring over de voorbije 8 jaar. Naast een naamsbekendheid van 100% en business die concreet wordt toegerekend aan de sponsoring, is het ook opmerkelijk dat meer dan 100.000 mensen inmiddels in een door hen zelf betaald Raboshirt elk weekend een fors aantal kilometers wegtrappen. En dat kan dan weer fraaie beelden opleveren voor RaboSportTV.

About the Author

Vincent Leenders
mediamiks.nl is van Vincent Leenders. Alles op deze weblog schrijf ik op persoonlijke titel. De onderwerpen varieren van meldingen over sport in de mix met nieuwe media tot zaken of ideeen die er business-wise toe doen. Ik heb in Nijmegen aan de KU Nederlandse taal- en letterkunde en Communicatiewetenschap (Reclame/Marketing, specialisatie sportsponsoring) gestudeerd, maar daarnaast vooral in Arnhem geleefd, een onvergetelijke tijd. Van 1988 tot 1990 ben ik dienst geweest bij Standex Periodieken in Veenendaal als traffic manager en met verloren gegane (sport-)journalistieke ambities bij De Gelderlander en SCHAATS. In dienst van Telenetwork/Teleworld Nederland (1991-1997) heb ik diverse functies bekleed en aan de wieg gestaan van voice response-diensten als horoscopen, weer- en sneeuwinformatie, puzzellijnen, diverse soorten spelletjes, sweepstakes, entertainment, interactieve teletext en de eerste direct response-televisie. Een uitstapje naar RTL Plus in Duitsland maakt onderdeel uit van deze jaren. Van 1997 tot 1998 was ik interim-manager bij Scoot resp. VNU Dagbladengroep. Vanaf oktober 1998 ben ik werkzaam geweest bij het bijkantoor van Media Groep West in Bemmel, waar ik met de (hernieuwde) lancering van voice reponse-diensten, interactieve teletext en de eerste premium sms-dienst in Nederland een deel van de basis heb gelegd voor de oprichting van Mobillion. Van januari 2000 tot en met februari 2008 had ik resp. Content Manager en Business Manager Marketing & Media op mijn visitekaartje staan. Ik beschouw me zelf inmiddels maar als een nieuwe media-veteraan. Sinds 1 maart 2008 ben ik Business Development Manager bij Skopamedia. Een 100%-dochter van de Koninklijke BDU met de uitdagende opdracht lokale nieuwsmedia naar de digitale wereld te begeleiden. In eerste instantie met “oude” titels, maar vooral met nieuwe diensten, concepten, media, produkten en platforms. Daarnaast ben ik als blogger vooral actief voor Arnhem-Direct en af en toe op Molblog. Vragen, opmerkingen of aanvullingen? vincent (at) mediamiks.nl.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.